4 wskaźniki skuteczności email marketingu, które interesują Twojego szefa
autor: Michał Leszczyński ostatnia aktualizacja 0

4 wskaźniki skuteczności email marketingu, które interesują Twojego szefa

Zostajesz nagle zaproszony na spotkanie, na którym masz udowodnić przełożonemu skuteczność kampanii email marketingowych. O jakich wskaźnikach opowiesz i jakie dane przytoczysz?

Na pewno te, które mają bezpośrednie przełożenie na przychody firmy. Zapomnijmy dziś o wskaźniku otwarć czy kliknięć i pomówmy o pieniądzach.

 

1. Przychód w przeliczeniu na wysłaną wiadomość

Nieskomplikowanym ale jednocześnie bardzo skutecznym wskaźnikiem pozwalającym na poprawną analizę kampanii email marketingowych jest przychód w przeliczeniu na wysłany email (ang. RPE – Revenue per email sent). Jego wyliczenie jest bardzo proste:

Wygenerowany przychód/Liczba wiadomości wysłanych

Zaletą tego wskaźnika jest fakt, iż nie bierze on pod uwagę kosztów związanych z realizacją kampanii email marketingowych, które są często trudne w identyfikacji i w wyliczeniu.

Jego prostota prezentuje równocześnie niewielką słabość. Za jego pomocą nie poznasz zysków ani strat. Pamiętaj zatem, aby korzystać z niego uważnie mając na względzie również inne wskaźniki jak np. zwrot z inwestycji (ang. ROI – Return on investment).

Wspomniany wskaźnik warto również porównać z przychodem w przeliczeniu na wiadomość dostarczoną, który odejmuje wiadomości, które w wyniku zwrotów nie dotarły do odbiorców. Dzięki temu porównaniu, dowiesz się w jakim stopniu nawet niewielka poprawa dostarczalności może zwiększyć Twój zwrot z inwestycji w działania email marketingowe.

 

2. Liczba konwersji w przeliczeniu na wysłaną wiadomość

Kolejnym wskaźnikiem wartym Twojej uwagi jest liczba konwersji w przeliczeniu na sumę wiadomości jakie zostały dostarczone Twoim subskrybentom. Konwersja oznacza kliknięcie w link w wiadomości email oraz wykonanie przez odbiorcę wybranej przez Ciebie akcji (np. zakup produktu czy wypełnienie ankiety).

Analogicznie do poprzedniego przykładu, formuła jest następująca:

empl2

Szczególną zaletą jaką posiada ten wskaźnik jest fakt, iż bierze on pod uwagę szerszą perspektywę wychodzącą poza samą wiadomość email. Może się zatem okazać, iż mimo wysokich wskaźników otwarć i kliknięć wiadomości, liczba konwersji będzie niska. Sam problem może więc leżeć w źle zaprojektowanym landing page’u czy w procesie rejestracji, który mógł być mało zrozumiały, aniżeli w wiadomości email.

Przy pomiarze konwersji pamiętać musisz o zintegrowaniu swojej platformy do wysyłki mailingów (np. GetResponse) wraz z narzędziami do analizy statystyk serwisu www
(np. Google Analytics). Dzięki temu będziesz wiedział, kiedy ruch na Twojej stronie internetowej pochodzi właśnie z kampanii email marketingowych.

 

3. Średni koszt pozyskania adresu email

Istotnym wskaźnikiem jaki należy mieć pod kontrolą jest średni koszt pozyskania adresu email. Masz do wyboru wiele sposobów budowania listy adresowej, jak np. umieszczenie formularza zapisu na swojej stronie internetowej, konkursy na portalach społecznościowych, promowanie usług poprzez wynajętą bazę adresową, kampanie PPC czy też zbieranie adresów off-line’owo podczas targów czy innych wydarzeń.

Posiadając wspomniane dane można w łatwy sposób przeanalizować czy koszty poniesione podczas budowania bazy danych nie były zbyt wysokie, a potencjalne zyski oraz przychody uzasadniają dokonany wybór. Dzięki temu można efektywnie dokonać oceny jak skuteczne były przeprowadzone działania oraz rozważnie planować swoje kolejne kampanie marketingowe.

 

4. Zysk w przeliczeniu na wysłaną wiadomość

Email marketing jest niezwykle rentownym kanałem komunikacji oraz sposobem na budowanie silnych relacji z klientami. Niemniej jednak, również i w przypadku tego kanału warto analizować jak duży zysk (ew. stratę) przynoszą realizowane przez Was kampanie email marketingowe.

Aby wyliczyć ten wskaźnik należy zidentyfikować oraz wyliczyć zarówno przychody, jak i również koszty związane z realizowaną kampanią oraz sprzedanymi produktami czy usługami. Posiadając dokładne dane dotyczące poniesionych kosztów oraz wartości wygenerowanej sprzedaży, dopiero możesz przeliczyć zysk na pojedynczą wysłaną wiadomość.

empl3

 

A jakich wskaźników Wy używacie, aby skutecznie przedstawić oraz uzasadnić działania marketingowe swojemu szefowi?

Zostań autorem na Blogu GetResponse!

Dowiedz się, jak to zrobić