30 rzeczy, które musisz wykonać by odnieść sukces na Facebooku w 2015 roku
autor: Natalia Paczóska ostatnia aktualizacja 0

30 rzeczy, które musisz wykonać by odnieść sukces na Facebooku w 2015 roku

Czy w mijającym roku używałeś Facebooka w celach biznesowych? Może to Twoje postanowienie na nadchodzą rok?

 

Czy obawiasz się, że tempo zmian w świecie mediów społecznościowych jest za szybkie i nie nadążasz za wszystkimi nowościami? Dzisiejszy wpis wychodzi naprzeciw tym wszystkim, którzy marzą o tym, żeby w 2015 roku odnieść sukces w prowadzeniu fanpage‘a na Facebooku.

Nie musisz przy tym nikogo zatrudniać, ani korzystać z płatnych programów dostępnych w sieci. Wystarczy, że posiądziesz niezbędną wiedzę na temat prowadzenia stron na Facebooku bez wdawania się w niepotrzebne detale. Dzisiaj pokażę Ci krok po kroku jak podejmować działania, które sprawią, że osiągniesz założone cele.

Zaczynamy!

 

Liczy się pierwsze wrażenie

#1 Spraw sobie świetne zdjęcie profilowe

Co zobaczy użytkownik, który po raz pierwszy odwiedzi Twoją stronę? Jaką wiadomość przekaże mu zamieszczone przez Ciebie zdjęcie profilowe? Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie – opublikuj więc zdjęcie, które zaświadczy o Twoim profesjonalizmie.

#2 Uzupełnij sekcję z danymi o sobie

Zaktualizuj informacje o sobie, szczególnie te dotyczące prowadzonej działalności. Możesz zamieścić również odnośnik do darmowej oferty dostępnej dla osób, które dołączyły do Twojej listy mailingowej.

Ze względu na atrakcyjną ekspozycję, pole z informacjami wyświetlające się pod zdjęciem profilowym, wykorzystaj na zamieszczenie odnośnika do własnej witryny i darmowej oferty dostępnej dla nowych subskrybentów. O tej ostatniej nie zaszkodzi zresztą wspomnieć także w kilku innych miejscach. Publikuj treści, które zaciekawią odbiorców.

 

Przygotuj skuteczną strategię content marketingową

#3 Twórz wpisy, które edukują, dostarczają rozrywki lub motywacji

Za pośrednictwem Facebooka ludzie kontaktują się z innymi, dowiadują się z niego co dzieje się na świecie, szukają tam rozrywki i sposobów na rozwiązanie swoich problemów. Dzięki stałemu zamieszczaniu treści o wysokiej jakości odpowiadających na konkretne potrzeby, użytkownicy będą chcieli otrzymywać Twoje aktualizacje w swoim newsfeedzie regularnie.

#4 Naucz się tworzyć efektywne nagłówki

Twoje treści muszą przebić się w morzu innych wiadomości. Możesz to zrobić za pomocą odpowiednich nagłówków, które zaciekawią lub wzmogą zainteresowanie odbiorców, a Tobie przyniosą wysoki zwrot z inwestycji. Przeciętne, niewyróżniające się nagłówki przejdą niezauważone.

#5 Publikuj angażujące posty

Pomyśl o rodzajach postów, które wydają się dla Ciebie interesujące, a następnie skup się na swoich idealnych odbiorcach. Co sprawi, że polubią Twoje posty? Świetnie sprawdzą się zdjęcia i materiały wideo, które odróżniają się od wszechobecnych postów tekstowych. Publikuj je również po to, żeby zwiększyć zasięg własnych postów tekstowych.

Zadawaj swoim odbiorcom pytania, ale tylko takie, na których odpowiedź nie będzie wymagała od nich szczególnego wysiłku. Najlepiej, żeby mogła zamknąć się w jednym wyrazie lub zdaniu – te wywołują największe zaangażowanie. Dziel się cytatami, anegdotami i poradami. Publikuj odnośniki do wpisów na blogu, najlepiej z załączoną grafiką – te okażą się najpopularniejsze.

Nie zapomnij o organizowaniu konkursów i publikacji postów o czysto promocyjnym charakterze, ale te ostatnie ogranicz do minimum.

#6 Dbaj o maksymalny zasięg

Publikuj, kiedy większość Twoich odbiorców jest online. Planuj z wyprzedzeniem i powtarzaj niektóre wpisy, gdyż nie wszyscy Twoi użytkownicy widzieli posty publikowane za pierwszym razem. Cykl życia postów na Facebooku jest stosunkowo krótki (75% całego zaangażowania przypada na pięć godzin od momentu publikacji), co oznacza, że musisz zamieszczać je w regularnych odstępach czasowych.

Images_Facebook-1024x651

Używaj wysokiej jakości zdjęć

Każdy, kto wykorzystuje Facebooka w celach biznesowych, musi uwzględnić w swojej strategii publikację zdjęć. Ludzie są wzrokowcami i szczególną uwagę zwracają właśnie na bodźce wizualne. Jeśli zdjęcie podane jest w mocno sugestywny sposób, istnieje większa szansa, że zwrócimy na nie uwagę i pod jego wpływem podejmiemy określone działanie.

#7 Opowiedz o swojej misji

Za pomocą fotografii opowiedz o misji swojej firmy. Możesz to zrobić jednym zdjęciem lub całą ich serią. Upewnij się, że zdjęcia wywołają emocjonalną reakcję.

#8 Inspiruj do dzielenia się wyjątkowymi chwilami

Poproś fanów, żeby podzielili się z Tobą wyjątkowymi chwilami, które uchwycili w formie zdjęć. Nie wahaj się przed korzystaniem z treści tworzonych przez użytkowników – te będą cieszyć się sporą popularnością.

#9 Edukuj swoich odbiorców

Ucz i instruuj. Użyj zdjęć, żeby pokazać jak rozwiązać konkretny problem.

#10 Zdjęcie nie wystarcza

Zdjęć używaj w połączeniu z cytatami, anegdotami lub poradami. Tym sposobem osiągniesz najtrwalszy efekt.

#11 Postaw na prostotę

Zbyt dużo tekstu lub innych elementów walczących o uwagę odbiorcy może przynieść skutki odwrotne od zamierzonych. Im prościej, tym lepiej.

 

Wykorzystaj siłę reklam Facebooka.

#12 Targetuj reklamy

Przycisk „Promuj post“ wydaje się najłatwiejszym sposobem na promocję aktualnych wpisów, ale znacznie skuteczniejsze okaże się precyzyjne targetowanie reklam. Dzięki niemu osiągniesz korzystniejszy wskaźnik CPC niż w przypadku promocji postu, gdzie opcje targetowania są ograniczone.

Rozpocznij od użytkowników konkurencji (w celu ich namierzenia wykorzystaj protokół Open Graph Facebooka) i do nich w pierwszej kolejności skieruj swoje reklamy. Jeśli Twoja baza adresów email jest wystarczająco pokaźna, możesz wykorzystać ją by odnaleźć tych samych odbiorców na Facebooku. Możesz też tworzyć grupy odbiorców bazując na określonych przez Ciebie kryteriach.

#13 Wykorzystaj narzędzie Power Editor

Dobrym pomysłem będzie zatrudnienie eksperta, który wytłumaczy Ci jak tworzyć proste reklamy postów oraz jak korzystać przy ich tworzeniu z wtyczki „Power Editor“ dla przeglądarki Chrome. Indywidualne szkolenie okaże się najskuteczniejsze, gdyż z łatwością i w krótkim czasie dowiesz się wszystkiego o reklamach Facebooka bez konieczności wydawania tysięcy złotych na specjalistyczne kursy. To szczególnie istotne, jeśli nie masz za dużo czasu i nie chcesz popełniać błędów, które znacząco uszczuplą Twój portfel.

#14 Testuj reklamy

Przeprowadź test skuteczności swoich reklam. Wstrzymaj emisję tych, które nie przynoszą rezultatów. Skup się na reklamach, które uzyskują najlepszy CTC. Jak to zrobić? Wyemituj dwie reklamy aż do osiągnięcia 50 przekierowań na własną witrynę, a następnie sprawdź, która reklama okazała się tańsza w osiągnięciu założonego celu.

#15 Dowiedz się jak działa remarketing

Dzięki reklamom Facebooka możesz targetować osoby, które już wcześniej odwiedziły Twoją stronę, ale nie zapisały się do listy mailingowej albo nie dokonały zakupu. Skoro osoby te wykazały zainteresowanie Twoją ofertą już wcześniej, jest duża szansa, że dzięki reklamie powrócą na witrynę i dokonają zakupu.

 

Stwórz grupy na Facebooku

Grupy na Facebooku służą tworzeniu lub podtrzymaniu relacji z czytelnikami oraz obecnymi i przyszłymi klientami.

#16 Stwórz zamkniętą grupę na Facebooku tylko dla osób z wykupionym członkostwem

Zaoferuj dostęp do zamkniętej grupy jako część swojego programu, kursu lub w ramach rozszerzenia pakietu usług. Sama grupa powinna być niewielka i mieć kameralny charakter, a dostęp do niej powinien być odpłatny. Ludzie zapłacą wyższą cenę za możliwość bliższej współpracy z Tobą i osobami podobnymi do siebie.

#17 Stwórz publiczną grupę na Facebooku dla subskrybentów

Aby przystąpić do tej grupy, użytkownicy powinni zapisać się do Twojej listy mailingowej lub newslettera. Będzie to świetny sposób na zainteresowanie sobą nowych odbiorców. Powinieneś ciągle angażować się w działanie tej grupy, ale na niższym poziomie niż w przypadku zamkniętej grupy. Osoby należące do publicznej grupy powszechnie uznawane są za kontakty o wyższej jakości pod względem marketingowym niż te, które zgromadziłeś na swojej liście mailingowej.

#18 Dołącz do innych grup w celach networkingowych.

Dołącz do innych grup, by poznać i pozostać w kontakcie z innymi przedstawicielami branży, potencjalnymi partnerami i klientami.

Startup Stock Photo

Wyróżnij się na Facebooku

Ludzie spędzają na Facebooku bardzo dużo czasu, ale większość poświęcają na interakcję ze znajomymi i rodziną, a niekoniecznie z markami i firmami. Niemniej jednak powinieneś powziąć określone kroki, które sprawią, że Twoje wpisy nie utoną w morzu innych aktualizacji.

#19 Wchodź w interakcję

Wchodź w interakcję z innymi osobami. Zwróć uwagę na to, co mówią i na pozostawiane przez nich pochwały i krytyczne uwagi. Nie zachowuj się niczym bezduszna korporacja – ludzie lubią towarzystwo innych ludzi.

#20 Pokaż, co Cię interesuje

Spraw, żeby Twoje wpisy były interesujące. Pokaż czym się interesujesz. Podziel się swoim życiem osobistym w stopniu jaki uznasz na stosowny.

#21 Pomyśl o odpowiedniej oprawie graficznej

Dzięki zdjęciom i grafikom Twoje posty wyróżnią się w morzu aktualizacji. Ale czemu nie pójść o krok dalej. Pokaż się w jak najlepszym świetle używając zdjęć wysokiej jakości. Spraw, żeby Twoi czytelnicy, komentatorzy, klienci i konsumenci poczuli, że dbasz o jakość serwowanych materiałów.

#22 Uważaj na język

Żaden z odbiorców nie może poczuć się urażony z powodu publikowanych przez Ciebie treści.

#23 Bądź konsekwentny

Jak wywrzeć wrażenie na obserwujących Cię osobach? Robić to, co im się obiecało. Bądź konsekwentny w działaniu, a w krótkim czasie zaobserwujesz rezultaty takiego postępowania.

 

Nie trać konkurencji z horyzontu

Za pomocą Facebooka sprawdź, które działania sprawdzają się w przypadku konkurencji.

#24 Dodaj inne strony do obserwowanych

Obserwuj konkurencję i sprawdzaj, które jej posty są szczególnie angażujące. Możesz porównywać się z nawet setką innych stron jednocześnie.

Zbadaj ile postów konkurencja publikuje każdego dnia i o jakich porach to robi. Jakiego rodzaju wpisy są szczególnie angażujące: zdjęcia, cytaty czy pytania kierowane do odbiorców? Dowiedz się także jakiego rodzaju treści nie działają.

#25 Wykorzystaj listy zainteresowań

Wykorzystaj listy zainteresowań, by obserwować działania konkurencji, przy czym nie musi ona wiedzieć, że przyglądasz się jej poczynaniom – po prostu zlokalizuj konkretną stronę na liście zainteresowań i zacznij analizować jej sukcesy i porażki.

 

Czerp wiedzę ze statystyk

Właściciele stron na Facebooku nie wiedzą, którym statystykom powinni poświęcać szczególną uwagę. Mając do dyspozycji tyle danych, nie trudno się w nich pogubić.

#26 Analizuj właściwe wskaźniki

Nie popadaj we frustrację jeśli Twoje posty nie osiągają dobrych zasięgów. Tak naprawdę większą uwagę powinieneś zwrócić na stopień zaangażowania i liczbę użytkowników podejmujących określone działania.

#27 Przyjrzyj się danym w szerszym kontekście

W łatwy sposób możesz przeanalizować, które z Twoich wpisów poradziły sobie lepiej, a które gorzej. Jednak zamiast przyglądać się szczegółowym danym z osobna, lepiej przeanalizować je w na przestrzeni dłuższego okresu czasu (np. kwartału), aby zaobserwować konkretne trendy.

 

Wykorzystaj Facebook do powiększenia listy mailingowej

To może Cię zaskoczyć, ale sukces strony na Facebooku nie powinien być mierzony ilością jej fanów. Oczywiście nie można zignorować ich ilości (polubień strony), ani jaki jest stopień ich zaangażowania (polubienia postów, udostępnienia i komentarze) ze względu na ich oddziaływanie społeczne i wzrost organiczny, ale nie trać z horyzontu swojego głównego celu, czyli pozyskiwania leadów.

#28 Stwórz niepowtarzalną darmową ofertę dla nowych subskrybentów.

Stwórz darmową ofertę, która będzie generować leady. Coś, co może być skonsumowane w mniej niż pięć minut przyniesie najlepsze wyniki. Zamieść odnośnik do tej oferty na stronie z informacjami o sobie, tak żeby była zawsze widoczna.

#29 Przekieruj ruch na stronę produktową

Możesz promować swoje poszczególne uaktualnienia lub posty, ale najwięcej z każdej wydanej złotówki wyciśniesz kierując ruch na stronę, która będzie gromadziła adresy email odbiorców. Możesz w tym celu stworzyć specjalną stronę w ramach swojej witryny lub oddzielną stronę produktową.

#30 Użyj autoresponderów by podtrzymać relację z klientem

Pamiętaj o świeżo pozyskanych subskrybentach wysyłając im za pośrednictwem automatycznego systemu wysyłki wiadomość email z ofertą handlową. Użyj serii wcześnej przygotowanych wiadomości email by podtrzymać relację i wzmocnić stopień zaufania, opowiedzieć o swojej misji, uwiarygodnić swoją pozycję i w końcu sprzedać swój produkt lub usługę.

followup-1024x682

Czas na Ciebie!

Jeśli w 2015 roku chcesz zostać mistrzem Facebooka, musisz dowiedzieć się jak on tak naprawdę funkcjonuje. Nie skupiaj się tylko na ogólnych funkcjach, ale spróbuj przyjrzeć się poszczególnym trybikom jego działania. Mam nadzieję, że dzięki temu postowi udało mi się przedstawić czemu w budowaniu swojej storny na Facebooku powinieneś poświęcić najwięcej uwagi, a które elementy możesz z łatwością zignorować.

 

Teraz czas na Ciebie. W komentarzach poniżej daj nam znać, które z powyższych rad powinny sprawić, że w nadchodzącym roku staniesz się prawdziwym facebookowym wyjadaczem!