Niedawno LinkedIn opublikował na swoim blogu informację o tym, że przekroczyli właśnie próg 300 milionów użytkowników. Nie ma już sensu dywagować, czy jest to istotny kanał komunikacji przy budowaniu marki czy tylko chwilowa moda.
Ważne teraz jest to, żeby nauczyć się prosto i skutecznie go wykorzystywać, aby tworzyć wartościowe relacje ze swoimi odbiorcami i pozyskiwać nowych – możliwie niskim kosztem. Postanowiliśmy zaoszczędzić Ci dziś trochę czasu i porównaliśmy 3 najpowszechniej znane narzędzia oferowane przez LinkedIn. Opowiemy o ich wadach i zaletach, oraz o tym, jak z nich korzystać, aby osiągnąć swoje cele biznesowe.
LinkedIn, a czemu nie Facebook?
Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, jak istotny jest LinkedIn w relacjach biznesowych i o tym, dlaczego szczególnie ten kanał komunikacji nie powinien zostać przez Ciebie pominięty przy budowaniu marki zarówno firmowej, jak i osobistej.
Wspominaliśmy również o tym, że sieć ta skierowana jest głównie do profesjonalistów, a grono użytkowników korzystających z tego serwisu w samej Polsce przekroczyło już 2 mln.
Co zatem sprawia, że portal ten jest tak istotny? Poniższych kilka punktów powinno Ci wystarczyć jako argument przemawiający za wykorzystaniem go w swoich działaniach.
- Popularność – z serwisu korzysta aż 300 milionów użytkowników na całym świecie
- Profil użytkowników – użytkownicy serwisu to głównie profesjonaliści posiadający wyższe wykształcenie
- Wysoka pozycja w rankingach – sam serwis LinkedIn osiąga wysoką pozycję w wynikach wyszukiwarki Google, co sprawia, że treści tam publikowane mają również szansę na uzyskanie wysokiej pozycji
- Bogactwo narzędzi – LinkedIn wprowadza co raz nowsze rozwiązania, które pomagają zarówno w wyszukiwaniu i promowaniu firm, jak i osób prywatnych. Przykładem takich narzędzi są m.in. SlideShare, Pulse, Newsle czy Bizo.
- Zasięg – serwis ten ma międzynarodowy zasięg i korzystają z niego profesjonaliści nawet z najdalszych krańców świata. Jeśli szukasz możliwości rozwoju poza obszarami lokalnego rynku, może to znacznie ułatwić Twoją pracę.
- Aktualność danych – dzięki rozwiązaniom takim, jak LinkedIn zmieniło się zachowanie użytkowników. Obecnie, profesjonaliści coraz częściej aktualizują swoje profile nie tylko, gdy poszukują pracy, ale na bieżąco wraz ze zmianami w ich życiu.
- Wymiana wiedzy – dzięki wprowadzanym narzędziom i częstotliwościom ich wykorzystania, LinkedIn stało się jedną z najpopularniejszych platform do wymiany wiedzy i publikacji artykułów w sieci.

Grupy (ang. Groups)
Możliwość tworzenia grup w LinkedIn z pozoru, nie jest szczególną nowością czy narzędziem, które odróżnia je od konkurencyjnych serwisów takich, jak GoldenLine. Niemniej jednak mają one kilka cech, które sprawiają, że są rzeczywiście godne uwagi.
Firmy i osoby prywatne mogą założyć grupę dyskusyjną dotyczącą wybranego i interesującego ich tematu. Mogą to być grupy ogólne jak, np. Social Media czy Online Marketing, ale również bardziej sprecyzowane np. dla uczestników wybranego wydarzenia, szkolenia czy konferencji.
Grupy te pozwalają na wymianę wiedzy pomiędzy jej członkami, poznanie ciekawych rozwiązań lub nawet nawiązanie kontaktu z potencjalnymi partnerami biznesowymi. Ze względu na fakt, że grupy z reguły poruszają tematykę szerszą, aniżeli jedną wybraną firmę i oferowane przez nią rozwiązania, osiągają one często większe zainteresowanie niż zwykłe profile firmowe.
Promując obiektywną dyskusję i wartościową wymianę wiedzy, jednocześnie nie wskazując konkretnych narzędzi, firmy mogą uzyskać przychylność i zainteresowanie nowych grup odbiorców. Pozyskiwanie klientów w ten sposób może być skuteczne, bo jest mniej nachalne i bardziej naturalne niż czysto sprzedażowa komunikacja.

Inną zaletą grup na LinkedIn jest fakt, że jako administrator możesz wysyłać np. cotygodniową darmową wiadomość do wszystkich swoich odbiorców – zupełnie jak do swojej listy mailingowej. W takiej wiadomości możesz zawrzeć ciekawe i wartościowe informacje dotyczące tematyki, którą poruszasz i jeszcze bardziej zachęcić odbiorców do swojej firmy.
Kolejnym argumentem za korzystaniem z grup jest fakt, iż będąc administratorem grupy, możesz obejrzeć profile jej członków, co pozwolić Ci na jeszcze lepsze zbadanie i poznanie swojej grupy docelowej. To z kolei umożliwi Ci na poprowadzenie jeszcze bardziej spersonalizowanej komunikacji, niż byłoby to możliwe za pomocą innych popularnych form reklamy.
Jedną z nielicznych wad grup jest to, że nie można w nich promować indywidualnych wiadomości czy postów. Jedynie te, które faktycznie cieszą się popularnością i w których konwersacja rzeczywiście trwa, będą wyświetlane jako najnowsze wątki. Z drugiej natomiast strony, dzięki takiemu rozwiązaniu komunikacja pozostaje bardziej wiarygodna i obiektywna, co z pewnością podoba się bardziej użytkownikom poszukującym właściwych i wartościowych odpowiedzi.
Podsumowując:
Zalety grup:
- Możliwość wymiany wiedzy i dzielenia się ciekawostkami na temat firmy i branży,
- możliwość budowania autorytetu i zainteresowania marką,
- komunikacja bezpośrednia z właściwą grupą docelową,
- możliwość lepszego poznania klientów i ich problemów.
Wady grup:
- Trudne kontrolowanie prowadzonej komunikacji,
- brak możliwości tworzenia sponsorowanych wpisów,
- dodatkowy kanał, który należy na bieżąco kontrolować i monitorować.
Strona marki (ang. Showcase Pages)
O Showcase Pages pisaliśmy już całkiem niedawno na naszym blogu. Jest to jedna z nowszych funkcjonalności wprowadzonych przez LinkedIn, dzięki której firmy mogą tworzyć osobne strony dla swoich produktów, marek czy jednostek biznesowych. To pozwala na budowanie zupełnie nowego wizerunku, który może być bardziej dopasowany do każdej z grup docelowych.
Przykładową firmą, która korzysta z Showcase Pages jest firma Adobe, która dla produktów takich, jak Adobe Creative Cloud oraz Adobe EchoSign prowadzi odmienną komunikację. W ten sposób skonstruowany profil firmy pozwala na dostosowanie wiadomości do potrzeb każdej z grup i przesyłanie tylko informacji, które ich rzeczywiście interesują.

Jeśli dobrze je wykorzystasz, strony marki mogą przynieść bardzo pozytywne efekty. Poniżej wymieniliśmy kilka z zalet, jakie posiadają:
- Łatwiejsze dostarczanie angażujących treści do osób, zainteresowanych wybraną jednostką lub marką,
- możliwość oddzielenia i lepszego opisania osobnych jednostek firmy,
- większa kontrola administratora strony nad tym jakiego typu treści i jak często są umieszczane na indywidualnych stronach,
- mniejsza konkurencja pomiędzy osobnymi działami firmy o to kto i kiedy umieszcza treści,
- dostęp do osobnych statystyk dla każdej ze stron.
- możliwość promowania wybranych aktualizacji,
- dostęp do statystyk zaangażowania fanów.
Strony marki mają jednak również kilka wad, o których powinieneś wiedzieć:
- Każda strona marki ma własną grupę fanów, którą musisz zbierać od 0,
- będziesz musiał zwiększyć częstotliwość komunikacji na każdej ze stron indywidualnie, aby pokazać, że coś się dzieje w Twojej firmie,
- każda ze stron musi być dodatkowo monitorowana,
- każda strona ma własny URL,
- brak możliwości wysłania wspólnej wiadomości do wszystkich użytkowników śledzących stronę.
Profil firmy (ang. Company Page)
Pozostawiłem je na końcu, choć profile firmowe są w zasadzie pierwszym narzędziem, który powinieneś wykorzystać do promocji swojej firmy za pomocą serwisu LinkedIn.
Tworząc profil własnej marki możesz stworzyć małą wersję swojej strony internetowej, na której zawrzeć możesz najważniejsze informacje dotyczące swojej oferty – np. jakie problemy rozwiązujesz i jakimi sposobami, oraz kto korzysta z Twoich usług. Te informacje powinny przykuć uwagę Twoich odbiorców, aby zechcieli podjąć decyzję, o przejściu na Twoją stronę internetową i zapoznaniu się ze szczegółami oferty.

Prowadzenie profilu własnej firmy na LinkedIn ma kilka podstawowych zalet, m.in.:
- Większa szansa na znalezienie w wyszukiwarkach,
- uwiarygodnienie marki,
- poszerzenie działań marketingowych,
- możliwość promowania indywidualnych postów,
- dostęp do statystyk zaangażowania fanów,
- możliwość pozyskania nowych pracowników i partnerów biznesowych.
Choć jest ich stosunkowo niewiele, profile firm mają również wady, w porównaniu do poprzednio wymienionych narzędzi:
- Ograniczona możliwość przeglądania profili fanów,
- osobna baza fanów od stron marki,
- potrzeba dodatkowego zaangażowania środków, aby prowadzić komunikację i monitorować aktywność użytkowników,
- brak możliwości wysłania wspólnej wiadomości do wszystkich użytkowników śledzących profil.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że zebrane tu dane pozwolą Ci podjąć właściwą decyzję i odpowiednio wykorzystać narzędzia dostępne w serwisie społecznościowych LinkedIn. Każda z dostępnych funkcjonalności ma swoje niewątpliwe zalety, ale trzeba również pamiętać, że wraz z ich wprowadzeniem wiążą się dodatkowe wyzwania takie, jak potrzeba tworzenia nowych treści i monitorowania aktywności użytkowników.
Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoje działania na LinkedIn niewątpliwie powinieneś zacząć od tworzenia profilu firmowego i osobistego. Jednocześnie twórz i udzielaj się w grupach dyskusyjnych, aby budować wiarygodność swojej marki oraz pozycję eksperta. Dopiero, gdy będziesz miał już odpowiednie zasoby oraz potrzebę, aby tworzyć osobne strony dla swoich marek produktowych, warto zastanowić się nad prowadzeniem Showcase Pages.