16 sposobów na zwiększenie efektywności Twojego email marketingu
autor: GetResponse ostatnia aktualizacja 0

16 sposobów na zwiększenie efektywności Twojego email marketingu

Napisałem tego posta z myślą i troską o marketerów, którzy za każdym razem, gdy wysyłają newsletter drżą w obawie, lęku i niepewności do ilu skrzynek mailowych uda mu się dotrzeć tym razem, ilu odbiorców go otworzy i przeczyta, a ilu zechce wpisać się na listę wskaźnika kliknięć.

Poniżej znajduje się lista 16 sposobów, które w łatwy sposób pomogą zwiększyć skuteczność newsletterów. Listę można traktować jak kompedium wiedzy lub kodeks spełnionego email marketera. Niektóre z tych sposobów zostały już szerzej opisanych w poprzednich naszych postach, więc jeżeli zajdzie potrzeba poszerzenia wiedzy w danym temacie, wystarczy kliknąć w link znajdujący się w nagłówku.

1. Segmentacja odbiorców

Podzielenie listy mailingowej według różnych kryteriów – wiek, płeć, historia zainteresowań, miejsce zamieszkania, pozwoli wysyłać subskrybentom wiadomości zawierające treść zgodną z ich zainteresowaniami. Należy pamiętać, że jeśli subskrybent uzna, że dane newslettery zawierają informacje, które są dla niego całkowicie zbędne, to nie będzie się wahał ani chwili, żeby zrezygnować z subskrypcji.

2. Multimedia

Według najnowszego raportu Interaktywnie.com “Użyteczność w Internecie”, internauci nie czytają całych tekstów w sieci, tylko je skanują w poszukiwaniu kluczowych dla nich słów. Oznacza to, że nie warto tworzyć elaboratów, tylko kłaść nacisk na atrakcyjność przekazu i interaktywność. Pomoże w tym umieszczanie w newsletterach ilustracji danego tematu, grafik, zdjęć produktów oraz wizualizacji. Zrobi to na odbiorcach z pewnością większe wrażenie niż wiadomości z dużą ilością tekstu i jedną, osamotnioną grafiką.

3. Wysyłaj newsletter regularnie

Staraj się przyzwyczaić swoich odbiorców do Twojego newslettera. Absolutnym minimum jest wysyłanie newslettera raz w miesiącu. Pamiętaj, że newsletter nie zawsze musi być tylko promocyjny. Można za jego pomocą edukować, doradzać, informować o zmianach w firmie lub nowych postach na blogu. Należy pamiętać, że aby osiągać wysoką skuteczność newsletterów lista mailingowa musi zawierać zaangażowanych subskrybentów. Aby jednak subskrybenci byli zaangażowani należy tworzyć z nimi relacje wysyłając regularnie mailingi. Ponadto, dobrze jeśli mailingi nie będą tylko promocyjne, ale będą zawierały także interesującą dla odbiorcy treść. Wówczas subskrybenci nie będą reagować podejrzliwie na otrzymany newsletter bijąc się z myślą, że znów chcą im coś sprzedać, tylko z zapałem i rumieńcami na twarzy będą go czytać.

4. „Call to action”, czyli wzywaj do działania

„CTA” pełni rolę drogowskazu wskazującego odbiorcy drogę co może dalej zrobić z przeczytaną wiadomością – gdzie ma kliknąć, aby rozpocząć proces kupna danego produktu, zapoznać się z całą ofertą lub przejść na stronę internetową firmy. Tworząc newsletter należy pamiętać, że ma on być bodźcem do działania, a nie celem samym w sobie. Powinien zainteresować odbiorcę, a następnie wskazać dalszą „drogę”. Przyciągnąć uwagę odbiorcy powinna treść i design wiadomości, natomiast „CTA” powinno go skutecznie wezwać do działania. Należy pamiętać, że odbiorca poświęci danej wiadomości jedynie kilka sekund, więc jeśli zainteresuje go jego treść, a nie będzie wiedział gdzie ma kliknąć, aby przejść dalej, to więcej do tej wiadomości nie wróci.

5. Integracja z social media

O potencjale marketingowym portali społecznościowych nie trzeba dzisiaj chyba już nikogo przekonywać. Natomiast warto przekonywać do integracji email marketingu z social media. Sposobów na integrację jest co najmniej kilka. Można promować w newsletterach firmowe konta social media, umieszczać formularze zapisu do listy mailingowej na Facebooku oraz udostępniać newsletter na najpopularniejszych portalach społecznościowych. Integracja email marketingu z social media pozwala zwiększyć ilość odbiorców oraz wskaźnik klikalności nawet o 50%. – co potwierdzają badania przeprowadzone przez GetResponse.

6. Pytaj subskrybentów co ich interesuje

Warto systematycznie poznawać i badać zainteresowania odbiorców – czy odpowiada im częstotliwość wysyłek, sposób rozmieszczenia treści, a nawet tematyka. Może woleliby otrzymywać więcej informacji o nowych ofertach firmy lub są zainteresowani ciekawostkami z branży. Badania można oczywiście przeprowadzać za pomocą ankiet online, które w postaci linka można umieszczać w wysyłanych newsletterach.

7. Testy A/B

Testy skuteczności umożliwiają wysyłanie do części subskrybentów różnych wersji tej samej wiadomości różniących się m.in. takimi elementami jak: temat, pole nadawcy oraz nagłówki, treść, format i grafiki wiadomości. Ta wersja wiadomości , która osiągnie lepsze wskaźniki skuteczności została wysłana do pozostałej grupy subskrybentów. W zależności, który element wiadomości jest testowany, regularne przeprowadzanie testów skuteczności pozwala zwiększyć wskaźniki otwarć lub kliknięć.

8. Personalizacja

Automatyczne zastępowanie standardowych zwrotów w temacie i treści wiadomości, bardziej osobistymi, np. „Drogi Przyjacielu” na „Panie Karolu” pozwoli nadać wysyłanej wiadomości osobistych cech, co może przełożyć się na zwiększenie wskaźników otwarć i kliknięć. Dobrze jest wprowadzać personalizację wiadomości stopniowo, aby odbiorca mógł poznać firmę lub produkt i nawiązywać z nimi odpowiednią relację. Można zacząć od wiadomości wysłanej z okazji urodzin subskrybenta. Jako, że każdy obchodzi urodziny innego dnia, to taka wiadomość ma szczególne znaki wyjątkowości i odbiorca będzie wiedział, że została ona wysłana tylko do niego. Następnie można personalizować wiadomości z okazji świąt lub wydarzeń firmowych, aby w końcu przejść już do systematycznego umieszczenia imienia odbiorcy na początku newslettera.

9. Link wypisujący z listy

Każda wysłana wiadomość powinna zawierać link umożliwiający rezygnację z subskrypcji. Nie ma nic gorszego niż zatrzymywanie subskrybenta na siłę. Można tylko w ten sposób odnieść odwrotny skutek od zamierzonego. Jeżeli odbiorca nie chce otrzymywać newslettera o danej tematyce, to powinien mieć możliwość natychmiastowego wypisania się z listy mailingowej. Dzięki temu mniej osób będzie oznaczało wiadomości jako SPAM, co może w dłuższym procesie pozytywnie przełożyć się na dostarczalność wiadomości.

10. Pole nadawcy

Pole nadawcy jest bardzo często jednym z czynników decydujących o otworzeniu wiadomości. Zazwyczaj odbiorcy nie otwierają wiadomości od osób lub firm, których nie znają, dlatego pole nadawcy powinno zawierać nazwę firmy lub imię i nazwisko osoby, która jest znana lub chociaż rozpoznawalna przez odbiorców, np. charyzmatyczny dyrektor generalny lub prezes.

11. Subskrypcja z potwierdzeniem

Jest to model zapisu do listy mailingowej, który wymaga potwierdzenia wyrażonej wcześniej przez subskrybenta zgody. Na podany przez subskrybenta adres email wysyłana jest wiadomość zawierająca link potwierdzający. Podany adres email zostanie dodany do listy mailingowej dopiero po kliknięciu w unikalny link. Jest to dodatkowe zabezpieczenie weryfikujące, że do listy został zapisany faktycznie właściciel podanego adresu email. Stosując subskrypcję z potwierdzeniem można być pewnym, że subskrybenci chcą otrzymywać wysyłane do nich wiadomości. Co więcej, lista zaangażowanych odbiorców może się przekładać również na wskaźniki otwarć i kliknięć wiadomości.

12. Link z polityką prywatności

Udostępnienie odbiorcom dostępu do polityki prywatności podniesie wiarygodność nadawcy. Jest to dokument wyjaśniający w jaki sposób firma przechowuje i przetwarza dane swoich subskrybentów. Zawiera on również szczegółowe informacje na temat jakie dane są zbierane, czy są one komuś udostępniane oraz czy są usuwane i po jakim czasie, jeśli odbiorca zrezygnuje z subskrypcji. Zapewne niewiele osób czyta politykę prywatności, ale z pewnością wielu będzie cieszył sam fakt, że jest ona w zasięgu jednego kliknięcia w każdej wysłanej wiadomości.

13. Temat wiadomości

Temat wiadomości jest również jednym z czynników, którym będzie kierował się subskrybent podejmując decyzję o otwarciu wiadomości. Ważne, aby w temacie oraz treści wiadomości unikać słów i zwrotów powszechnie kojarzonych ze spamem, bądź mających niejasne lub negatywne znaczenie.

14. Pre-header

Nie ma chyba nic bardziej irytującego dla odbiorcy, niż wiadomość, w której nie wyświetlają się obrazki. Wielu z nich wówczas zapewne rezygnuje w ogóle z czytania tej wiadomości. Można jednak rozwiązać ten problem umieszczając nad treścią wiadomości krótki komunikat w stylu: Jeśli masz problemy z wyświetleniem obrazków, kliknij w link” lub „Kliknij, aby wyświetlić wiadomość z obrazkami”. Po kliknięciu w link wiadomość jest wyświetlana bezpośrednio w oknie przeglądarki, co może poprawić statystyki wiadomości wysyłanych w formacie HTML.

15. Stopka maila

Na końcu każdej wysłanej wiadomości powinna znajdować się stopka zawierająca podstawowe informacje na temat nadawcy jak: nazwa firmy lub produktu i adres pocztowy. Ponadto, powinna zawierać również przypomnienie o subskrypcji(dlaczego otrzymuje tę wiadomość) oraz linki: wypisujący z kampanii i z polityką prywatności. Stopka maila pozwala zbudować wiarygodność nadawcy. Subskrybent może bowiem w każdej chwili sprawdzić kto jest nadawcą danej wiadomości.

16. Higiena listy

Lista aktywnych i zaangażowanych subskrybentów to już niemal połowa drogi do sukcesu. Trzeba jednak pamiętać, że ludzie raz na jakiś czas zmieniają adresy email (zmieniają pracę, chcą mieć inny adres email, itp.) i nie będą Cię o tym informować. Niektóre adres na liście mailingowej mogą co jakiś czas stawać się nieaktywne. Takie adresy trzeba koniecznie usuwać, gdyż wielokrotne próby wysyłki do nieistniejących kont negatywnie wpływają na reputację nadawcy, co w konsekwencji może obniżyć dostarczalność wysyłanych przez niego wiadomości. Warto pamiętać, że profesjonalne platformy do email marketingu zarządzają higieną listy kontaktów automatycznie – po wysyłce analizują przyczynę każdego zwrotu i w przypadku wykrycia nieaktywnego/nieistniejącego adresu usuwają go z listy mailingowej.

Jeżeli uznasz, że „zachłannie pragniesz” poszerzenia wiedzy w jednym z powyższych tematów, to zapraszam do wyrażenia tej chęci w komentarzach, a postaram się, aby kolejny post poruszał  wybrany przez większość czytelników temat.

Subskrybuj, aby otrzymywać top artykuły, wskazówki i porady marketingowe.

GetResponse Sp. z o.o. potrzebuje danych zawartych w tym formularzu w celu dostarczenia Ci materiałów, o które wnioskujesz. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dziękujemy za rejestrację!

Niedługo wyślemy Ci wiadomość email z potwierdzeniem zapisu.